A kényelem mehet-e a biztonság rovására a „keyless go” rendszerű gépjárműveknél?


Mint biztonságtechnikai vállalkozás, mi egyértelműen azt valljuk, hogy nálunk, Tisztelt Ügyfeleink sérelmére nem mehet és nem is megy a kényelem a biztonság rovására!
Sajnos még manapság is keresik fel cégünket olyan emberek, akikben az eddig elmúlt 30 év gépjárműlopási statisztikái és eredményessége sem volt elég ahhoz, hogy egy csekélyke mértékben kialakuljon egyfajta immunitás és megértse a gépjárművédelem fontosságát és legalapvetőbb sarokpontjait. Ami egyben nagyon szomorú, de a gépjárműtolvajoknak az ilyen gondolkodás meg maga a Kánaán.
Ezekben az esetekben azzal a furcsa kéréssel fordulnak hozzánk, hogy olyan „biztonsági” megoldást építsünk be a kívánt gépjárműbe, amihez nem kell külön semmilyen kezelő eszköz, hanem az működjön a gépjármű saját kulcsáról.
Persze ha valaki ilyet szeretne, azt máshol kell keresnie és kérnie. A P.T.B. Pajzs Kft. egy ilyen látszatmegoldásban, illúzió teremtésben, tolvajt segítő megoldásban, illetve átverésben semmilyen szinten nem vesz részt.

Itt szeretnénk megjegyezni, hogy a fentebb leírtak semmilyen szinten sem nevezhető védelemnek, gépjárművédelemnek, biztonságnak. Egy ilyen megoldás semmire sem jó, még csak arra sem, hogy a biztonság illúzióját lehessen általa megteremteni.
Jelen korunkban egy gépjármű utasterének a kinyitásához nem szükséges erőszakot alkalmazni, a gépjárművek utasterébe intelligens módon lehet bejutni. A mai, modern gépjárművek szinte mindegyike úgynevezett „keyless go”, azaz intelligens kulccsal készülnek. Ennek lényege, hogy a gépjármű utasterébe való bejutáshoz már nem kell a kulcsot fizikai értelemben használni, mivel az abban lévő elektronika kommunikál a gépjármű erre használatos elektronikájával és a gépjármű megközelítése során a központi zárakat automatikusan nyitja. Majd ezek után a gépjárműbe való beülés után a Start/Stop gomb megnyomásával indítható, illetve leállítható a gépjármű. Majd a gépjármű leállítása után maga a gépjármű elektronikai rendszere ebbe az intelligens kulcsba betáplálja a következő indításhoz szükséges kódot, ami elv alapján működik az, hogy a gépjármű közelébe érve a kulcs és a gépjármű már kommunikálnak és a fentebb leírtaknak megfelelően lehet a gépjármű utasterébe bejutni, azt elindítani, illetve leállítani. És mi akkor ezzel a gond?
A gond az, hogy ez egy kényelmi funkció és teljes egészében, nullára csökkenti a biztonsági faktort. Hogy miért? Ennek megértéséhez tudni kell az alábbiakat.

1. A régebbi gyártású gépjárműveknél az intelligens kulcs a bele táplált kódokat saját magától, külön emberi beavatkozás nélkül kisugározza az éterbe, hiszen ennek megfelelően működik az az elv a gyakorlatban, hogy a gépjárműhöz érve, külön emberi beavatkozás nélkül, intelligensen nyithatóak a gépkocsi ajtajai és indítható el a gépjármű. Azonban ezeket a kódokat egy megfelelő eszközzel fel lehet fogni és a hozzá tartozó gépjárműbe vissza lehet olvasni és ehhez a művelethez a továbbiakban már nem kell a gépjármű saját intelligens kulcsa! Mivel a lopásra kiszemelt gépjármű így azokat a következő indításhoz szükséges, még fel nem használt kódokat kapja meg, amiket ő táplált bele a hozzá tartozó intelligens kulcsba, azokat elfogadja, nyitja a központi zárakat és engedélyezi a gépjármű használatát. És itt a probléma az, hogy fel nem használt kódokról beszélünk, amik bizony hozzáférhetőek a tolvajok számára egy „keyless go” felszereltségű gépjármű ellopásához.

2. A mai „keyless go” rendszerrel felszerelt gépjárműveknél ez már úgy működik, hogy az autó bocsát ki időnként kereső jelet, hogy van-e kulcs a közelében. Ha van és válaszol neki, akkor feltesz egy bonyolult kérdést, amire a kulcsnak válaszolnia kell. Ha a válasz helyes, akkor nyit, ha nem, akkor nem. És ezt a kérdezz-felelek kommunikációt mindaddig csinálja, amíg el nem indul a motor, vagy ismét el nem távolodik a kulcs, amire ugye bezár.
Ennél a megoldásnál azt csinálják a tolvajok, hogy az egyébként túl messze lévő kulcs és az autó közé egy átjátszó állomást iktatnak, ami a rendszer hatótávolságát az eredeti néhány méterről akár több száz méterre növeli. Így a tulajdonos tudta és beleegyezése nélkül megtörténik a kulcs-ellenőrzés és az autó indítható állapotba kerül. Miután a motor beindul és az autó megmozdul, már nincs kulcsellenőrzés, és az autóval megállás nélkül ugyan, de el lehet hajtani. Így egy hátizsákba, vagy nagyobb kabátba rejthető akkumulátorról működő átjátszó berendezés segítségével könnyedén el lehet vinni egy ilyen rendszerű autót. Manapság legfőképpen ezzel a módszerrel élnek vissza és így viszik el bevásárlóközpontokból, plázákból, rendezvényhelyekről a gépjárműveket, illetve még akár átjátszó használata nélkül is családi házak kertjeiből, garázsaiból.
Egy „keyless go” felszereltségű gépjármű ellopása kevesebb időt vesz igénybe egy felkészült, profi tolvaj számára, mint amennyi idő alatt Ön ezt a pár mondatot elolvasta. Átlagosan 15-60 másodperc alatt lopnak el így gépjárműveket a tolvajok.
Mivel ez a lopási módszer rendszerfelépítési okokból kivédhetetlen, ezért a biztonság érdekében mindenképpen szükséges egy ettől eltérő, utólagos biztonsági rendszer beépítése a lopáskárok megelőzése, illetve megakadályozása céljából.

Ezzel szemben a Pajzs Technológiájú gépjárművédelmi rendszerek más frekvencia tartományban működő, saját kódolást tartalmazó távvezérlőket tartalmaznak, amik működtetéséhez elengedhetetlen feltétel az emberi beavatkozás. Így azok nem sugároznak ki folyamatosan az éterbe kódokat, így azzal visszaélni egy gépjármű tulajdonos sérelmére nem lehet! Azonban ha egy tolvaj még is felvenné azokat a jeleket, amiket a gépjármű használója a használat során az éterbe kisugároz, azzal a tolvaj már semmire sem megy. Ennek egyszerű oka az, hogy egy egyszer már felhasznált kódot a Pajzs Technológiájú gépjárművédelem soha többé nem fogad el.
Az alapvető különbség a gépjármű intelligens kulcsa és a Pajzs Technológiájú gépjárművédelem működése között az, hogy a gépjármű és a saját intelligens kulcsa közötti kommunikáció minden esetben egy még fel nem használt, a következő használathoz szükséges kódok emberi beavatkozás nélküli éterbe való kibocsátást jelent, ami kódok így könnyen felvehetőek és a megfelelő gépjárműbe visszaolvashatóak, amiket a gépjármű engedelmesen el is fogad.
Ezzel szemben a Pajzs Technológiájú gépjárművédelmi rendszerek használatához elengedhetetlen feltétel az emberi beavatkozás és ami nagyon fontos, hogy kizárólag csak ekkor sugároz ki az éterbe jeleket a távvezérlő, sem előtte, sem utána már nem! Így ha még is felveszi valaki az ekkor kisugárzott jeleket, azokat a Pajzs Technológiájú gépjárművédelmi rendszer már soha többé nem fogadja el, mert azokat már azonosította, így a későbbiekben érvénytelennek tekinti!


© 2005 - 2023 P.T.B. Pajzs Kft. Minden jog fenntartva!Adószám: 13492063-2-13 · Cégjegyzékszám: 01-09-738018Bankszámlaszám: 10300002-20234155-00003285 · IBAN száma: HU02103000022023415500003285 · SWIFT kód: MKKBHUHB
phoneshopping_cart
Ez a honlap technikai sütiket (angolul: cookie) használ a megfelelő működéséhez. További információ...